Šiandienos statybų naujienose sužinokite, kad pardavimai dideli, nes statyba, ypač infrastruktūra, gavo daug federalinis finansavimas ir prognozuojama, kad iki 2026 m. bus užimtas. Kita vertus, nuo pirmadienio 19 val. JAV 63 ir Misūrio 94 estakadų tiltai per US 54 bus reabilituojami. Konstrukcija sukėlė tam tikrą susirūpinimą netoliese esančioms vietinėms įmonėms.
Netikėtos rinkos posūkiai
Originalus šaltinis: JAV statyba: rinka, kuri prieštarauja lūkesčiams
Nepaisant lūkesčių, JAV statybinės įrangos pardavimai 2023 m. pasiekė rekordus. 2024 m. šalis gali vėl nustebinti. Mitchellas Kelleris sako
2023 m. rugsėjo–spalio mėn. žurnalo „International Construction“ numeryje 2022 m. Šiaurės Amerikos įrangos pardavimas (daugiau nei 90 proc. JAV tenka) buvo rekordinis, o 2023 m.
Po kelių mėnesių ekspertų prognozuotas nuosmukis niekada neįvyko. Vietoj to buvo parduota daugiau nei 330 000 pastatų, ty 8% daugiau nei praėjusiais metais ir dar vienas regiono pardavimų rekordas.
Pardavimai dideli, nes statybai, ypač infrastruktūrai, buvo skirta daug federalinio finansavimo ir prognozuojama, kad iki 2026 m.
Nors analitikai skeptiškai vertina tai, kad šalis gali sumušti įrangos pardavimo rekordą trejus metus iš eilės, megaprojektų daugėja, todėl reikia sudėtingesnių mašinų nei bet kada anksčiau. Pramonė ruošiasi dar vienam tvirtam statybos pajamų metams.
Darbo jėgos trūkumas
2023 m. JAV statybų pramonės sėkmė yra nuostabi, nes ji išaugo, o jos kolegos krito.
„Pavyzdžiui, įrangos pardavimas Kanadoje 2023 m. sumažėjo maždaug 5 proc., o Europos rinka panašiai sumažėjo“, – sako „Off-Highway Research“ generalinis direktorius Chrisas Sleightas.
„Sleight“ tikisi, kad įrangos pardavimas 2024 m. sumažės, nors net 10% kritimas priartėtų prie istorinio rekordo. Bet koks mažėjimas taip pat gali sumažinti susirūpinimą dėl nuomos atsargų padidėjimo.
Pirmą kartą istorijoje „Off-Highway Research“ tikisi, kad Šiaurės Amerikos įrangos pardavimas per trejus metus iš eilės užtems 300 000 vienetų.
„Visa tai turėtų padėti išlaikyti labai gerą statybinės įrangos rinką 2024 m.“, – pridūrė Sleightas. „Sulėtėjimas gyvenamuosiuose rajonuose gali sumažinti didelės apimties kompaktiškos įrangos vienetų pardavimą.
Tačiau perėjimas prie infrastruktūros ir didesnio masto negyvenamųjų pastatų reiškia mažiau, didesnės įrangos, o tai padidina sektoriaus vertę ir pardavėjo maržas.
ABC vyriausiasis ekonomistas Anirbanas Basu nustebino 2023 m. pasiekimu.
Pirmojo ketvirčio pramonės prognozių internetinėje transliacijoje jis pažymėjo: „Praėjusiais metais buvau per daug pesimistiškas“. Maniau, kad 2023-ieji bus sunkūs JAV, bet tai nebuvo daugeliu atžvilgių.
Didelės vartotojų išlaidos padėjo statybų pramonei išvengti ilgai laukto nuosmukio. Didžiosios federalinės išlaidos pagal Investicijų į infrastruktūrą ir darbo vietų įstatymą (IIJA), Infliacijos mažinimo įstatymą (IRA) ir Naudingų paskatų gaminti puslaidininkius (CHIPS) įstatymą padėjo išvengti recesijos ir finansuoti statybos projektus.
Tačiau priešinis vėjas egzistavo. Kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas verslui kankino visus metus, kartais pablogėjo. Ši realybė apribojo 2024 m. optimizmą.
Kai kuriose vietose statybose trūko darbuotojų, kitose – ne.
Per pastaruosius ketverius metus Teksaso ir Floridos pagrindiniuose metropolitenuose buvo didžiausias darbo vietų skaičiaus augimas statybose (6,5–10,7 %). Labiausiai statybose sumažėjo Kalifornijoje, po to Baltimorėje, Bostone ir Portlande.
Manau, kad dauguma rangovų, nesvarbu, ar tai būtų infrastruktūra, ar kiti, svarbiausias dalykas yra rasti pakankamai darbo jėgos projektams vykdyti, sako AGC vyriausiasis ekonomistas Kenas Simonsonas.
„Nors ne kiekviena valstybė padidino užimtumą, jei būtų pakankamai darbuotojų, būtų daugiau.
Megaprojektai gamyboje ir infrastruktūroje
Gamybos ir infrastruktūros megaprojektai gali padėti JAV vėl pranokti prognozes.
Sleightas parodė sektoriaus augimą, lyginant 2017–2021 m. ir po 2022 m. gamybos objektų statybos vertes.
„CHIPS įstatymas paskatino statyti gamyklą. JAV surašymo biuro duomenys rodo, kad 2017–2021 m. šios rinkos vertė buvo 66–78 mlrd. Jis išaugo iki 106 mlrd. USD 2022 m., o tikimasi, kad 2023 m. pasieks 150–180 mlrd. USD, sakė jis.
Viena iš pagrindinių šalies infrastruktūros iniciatyvų tapo įmanoma dėl IRA. Segmento vertė 2022 m. išaugo 4% (374 mlrd. USD), tačiau 2023 m. ji išaugo daugiau nei 400 mlrd. USD dėl greitkelių ir kelių tiesimo.
ABC praneša, kad investicijos į gamyklos statybą nuo 2020 m. vasario mėn. iki 2024 m. sausio mėn. padidėjo 190 %. Basu tikisi, kad pramonės aktyvumas išliks aukštas ateinančiais metais dėl nepradėtų projektų skaičiaus. Basu cituoja JAV federalinės vyriausybės finansuojamus megaprojektus „Intel“ Ohajo valstijoje, „Micron“ Niujorke ir „Samsung“ Teksase.
ABC „Office“ subsektoriaus duomenų centro statistika nerodo spartaus gamybos statybos augimo.
„Basu“ rašo, kad duomenų centrų statyba skatina biurų subsektorių, kuris nuo 2020 m. iki dabar išaugo 4,7%, o laisvų biurų skaičius viršija 10 metų rekordą. „Global Information“ duomenimis, JAV duomenų centrų statybos pramonė siekia 25 milijardus dolerių, o prognozuojama, kad iki 2029 m.
Simonsonas daro panašų pastebėjimą dėl komunalinių darbų AGC. Jis tęsia: „Atsiprašau už kalambūrą, [but] Panašu, kad pinigai vandens ir kanalizacijos projektams pradėjo tekėti.
Simonsonas pažymi, kad keliams ir tiltams, į kuriuos investuojama daugiau, taikomi aukštesni reglamentai. Plieno importas griežtai ribojamas.
„Manau, kad dėl to pinigų išmokėjimas ir tikrasis darbas su projektais buvo atidėtas daug ilgiau, nei tikėjosi dauguma žmonių“, – sako Simonsonas ir pažymi, kad iniciatyva „Pirkite amerikietišką“ buvo papildyti importuotų medžiagų atsisakymo procesai.
Jis sako: „Bideno administracija tikrai sugriežtino tuos atsisakymus ir užtruko ilgai, kol pasakys, koks bus procesas“. „Apskritai tai užvilkins arba padidins viso projekto, o ne tik medžiagų, sąnaudas.
JAV infrastruktūros įvertinimas
Kas ketverius metus Amerikos civilinių inžinierių draugija (ASCE) įvertina šalies infrastruktūrą į 17 kategorijų (tiltai, keliai, komunalinės paslaugos ir kt.).
Organizacija pateiks ataskaitos kortelę po 2021 m. atnaujinimo kitais metais. Tais metais JAV gavo šiek tiek žemesnį „C-“ vidurkį, o tranzito (D-), užtvankų (D) ir lietaus nuotekų infrastruktūros (D) įvertinimas buvo žemiausias. Geležinkelis (B) ir uostai (B-) surinko aukščiausius balus.
„Šioms klasėms nustatyti naudojame aštuonis skirtingus kriterijus“, – sako ASCE Amerikos infrastruktūros komiteto pirmininkė Kristina Swallow.
Kregždė teigė, kad komitetas į kitų metų vertinimo kriterijus prideda esminį klausimą: ar šalies finansavimo pakanka, kad būtų galima sukurti reikiamą infrastruktūrą?
Nors dar per anksti prognozuoti pažymius, ji pabrėžė reikšmingus infrastruktūros pastatų srities pokyčius nuo paskutinės ataskaitos kortelės.
„IIJA gerokai padidino federalinę investicijų į infrastruktūrą dalį“, – sako ji.
Sukėlė vilčių, kad JAV galėtų pagerinti savo C-, o ACSE Bridging the Gap ekonominė analizė rodo didesnius lūkesčius. Priešingai, jų 2021 m. ekonominė ataskaita buvo Neveikimas.
Swallow mano, kad išlaidos infrastruktūrai turės teigiamą poveikį, bet kiek ilgai? Didieji infrastruktūros projektai finansuojami iki 2026 m., todėl lieka klausimų, kas bus tada.
„Analizė apima 20 metų (2024–2043 m.) ir apima du scenarijus“, – teigiama tyrime. Scenarijus „Toliau veikti“ reiškia, kad šis padidėjęs investicijų į infrastruktūrą lygis bus būsimo finansavimo pagrindas. Kitas scenarijus, pavadintas „Snapback“, prognozuoja, kad po 2026 m. išlaidos infrastruktūrai grįš į iki 2022 m.
Swallow mano, kad tiesioginės ir trumpalaikės pasekmės buvo teigiamos, ir ji mano, kad infrastruktūros gerinimas visoje šalyje yra nepartinis dalykas, net jei tai rinkimų metai.
„Yra daug apklausų duomenų, kurie rodo abi puses [Democrats and Republicans] tikrai suprasti, koks yra ypatingos svarbos infrastruktūros finansavimas“, – sako ji. „Mums pasisekė, kad žvaigždės ir planetos susilygino, kad priimtų šį IIJA įstatymo projektą, ir dabar gauname naudos. Turime ir toliau investuoti į savo infrastruktūrą.
Ar recesija sulėtins JAV statybas?
Infrastruktūra ir statyba nebūtinai padidino darbuotojų prieinamumą: kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas tebėra pagrindinė kliūtis JAV rinkai.
Remiantis BLS duomenimis, 2019–2020 m. JAV statybos pramonės nedarbo lygis buvo apie 3 proc. 2024 m. vasario mėn. šis lygis viršijo 5 %, tai yra aukščiausias per 10 metų rodiklis.
Darbo jėgos trūkumas, padidėjusi vartotojų kredito kortelių skola ir didelės palūkanų normos gali trukdyti statybų plėtrai tvirtame regione. Net ir su finansais ir projektais ribojanti darbo rinka gali sukelti dienų ir prarasti pajamas.
ABC „Basu“ praneša, kad metų pradžioje buvo pradėta 413 000 statybų, palyginti su 300 000 prieš pandemiją. Rangovai jau niurzgėjo, kad trūksta apmokytos darbo jėgos.
Sleightas mano, kad 2024-ieji nebus tokie netikėti kaip 2023-ieji. Jis tvirtina: „Mažai tikėtina, kad tokie staigūs augimo tempai ir toliau tęsis“. Pagaliau mažėja neatliktų statybų, o pasitikėjimo rodikliai ir prognozės rodo nedidelį darbų ir darbuotojų skaičiaus padidėjimą.
Tačiau JAV statybų aktyvumas yra didelis ir didesnis nei kitų šalių. Sleightas prognozavo, kad Šiaurės Amerikos statybų aktyvumas išliks rekordinis, net jei rinka atvės. „Teigiamas dalykas yra tai, kad medžiagų ir darbo sąnaudų infliacija turėtų sumažėti.
Jefferson City įmonėms nežinomas JAV 54 statybų poveikis eismui
Originalus šaltinis: Jefferson City įmonės nežino, kaip US 54 statybos paveiks eismą
Kai kurios netoliese esančios įmonės nerimauja dėl pirmadienio 19 val. JAV 63 ir Misūrio 94 estakadų per US 54 atkūrimo darbų pradžios.
Įgulos susiaurins Jefferson City US 54 viaduką nuo Misūrio upės tilto į pietus iki Misūrio bulvaro iki vienos juostos į abi puses.
Kai tiltai bus atidaryti, dalis eismo bus nukreipta aplink statybas, siekiant apsaugoti vairuotojus ir darbuotojus.
Pirmajame projekto etape darbo zonos greitis bus apribotas iki 35 mylių per valandą. JAV 54 į rytus nukreiptos juostos bus 10 pėdų pločio, o į vakarus – 15 pėdų.
Brandi Pressley yra pagrindinė padavėja „The Landing Zone“, Jefferson City oro uosto restorane netoli sankryžos, kur bus pradėta plėtra.
„Tikrai manau, kad tai turės mums įtakos, nes paskutinį kartą, kai jie uždarė tiltą, buvo tiesiog baisu“, – pažymėjo jis. „Labai lėtas. Manau, taip yra todėl, kad dauguma mūsų klientų yra vyresni ir nori papusryčiauti nelaukdami dviejų valandų eisme.
Mike'ui Moscato priklauso „River City Florist“, pristatymo floristas miesto centre.
„Liko šiek tiek pažiūrėti, kaip tai bus paremta“, – sakė jis. Per dieną galime atlikti mažiau kelionių tiltu. Šiuo metu vykstame tiek dažnai, kiek reikia, bet jei tikrai atsarginė kopija, galime ją sumažinti kartą per dieną, išskyrus laidotuves, kur turime atvykti nustatytu laiku.
Tai vienas iš daugelio Jefferson City US 54 koridoriaus projektų, skirtų pagerinti saugumą, sumažinti spūstis ir pailginti kelių bei tiltų eksploatavimo laiką.
„Žaisk iš klausos“, – pastebėjo Moscato. „Ką, dar 15-20 minučių? Neturiu supratimo. Bet kas daugiau, turėsime keistis ir pažiūrėti, kas atsitiks.
Pressley teigė, kad statybos gali atidėti darbuotojų važinėjimą į darbą ir atgal.
„Visi vis tiek dirbsime čia sunkiai, todėl tikiuosi, kad visi išeis ir ištvers su mumis visa tai, nes tikrai norime, kad mūsų klientai atvyktų pas mus“, – sakė jis.
Projektas turėtų būti baigtas rugsėjo viduryje.
Šios dienos statybų naujienų santrauka
Paprastais žodžiais tariant, JAV statybų veikla neabejotinai didesnė nei bet kuri kita šalis. Sleightas prognozavo, kad „statybų veikla Šiaurės Amerikoje išliks istoriškai aukšto lygio, net jei rinka atvės“. Vienas iš to privalumų yra tai, kad darbo sąnaudos ir medžiagų kainų augimas turėtų sulėtėti.
Kita vertus, tai tik viena iš daugelio iniciatyvų, skirtų pagerinti eismo srautą, padidinti saugumą ir prailginti kelių ir tiltų eksploatavimo laiką Jefferson City US 54 koridoriuje.